Kaksplus.fi

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Ajatuksia henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta

Tällä viikolla meidän perheen elämässä on puhaltanu uusia tuulia. Oon nimittäin saanu henkilökohtasen avustajan, joka auttaa mua muun muassa arjen pyörittämisessä ja lastenhoitojutuissa. Ajattelin nyt kirjoitella vähän ylös ajatuksia, mitä on mielessä viime aikoina pyöriny liittyen tähän avustajahommaan.

Ajatus avustajan "hankkimisesta" alkoi pyöriä mun mielessä joskus alkuvuodesta, kun huomasin (lue: annoin itseni huomata) miten hankala mun oikiasti on selvitä kaikista arkisista askareista ilman miehen apua. Ja ei, meijän tilanteessa ei oo tapahtunu mitään vauvan syntymää suurempia muutoksia. Nyt vain itsekin heräsin tähän tilanteeseen. Toki mies edelleenkin auttaa mua tarpeen mukaan. Havahduin siihen, ettei oo oikein, että mies esimerkiksi siivoaa aina melkein koko kodin sen takia, etten mää siihen pysty. Kohta käy pian niin, että mies väsyy liikaa. Väsyminen ois ihan "normaaliakin" kun työn lisäksi pitäis hoitaa kaikki kotityötkin, joita vaimo ei saa ite tehtyä.

Apu tähän on henkilökohtanen avustaja, jonka palkan maksaa kotikaupunkini. Kaupungin vammaispalveluvirasto myönsi mulle avustajan 16h/viikko. Mun tehtäväksi jäi hankkia avustaja, ja tämä olikin tosi helppoa; soitin vain pikkusiskolle :) Sisko otti ilomielin työn vastaan, onneksi. Kiitos vielä näin virtuaalisestikin, H! :)

Avustaja (tuntuu hassulta kirjoittaa pikkusiskosta avustaja) aloitti työnsä tällä viikolla, kun hänellä alkoi koulusta kesäloma. Tällä viikolla työtunteja kertyykin vähän normaalia enemmän, joten me on siivouksen ja arkitouhujen lisäksi käyty uimassa ja shoppailemassakin yhdessä. :) Avustaja siis toimii mun apukäsinä ja jalkoina, auttaa mua sillon kun on tarvis. Tänään oltiin shoppailemassa ja ruokaostoksilla, ja lapset oli mukana. Oli kyllä mukava reissu, kun avustaja auttoi mua ruokaostosten, vauvan turvakaukalon, rattaiden ja Isoveljen nostelemisessa ja Isoveljen perässä juoksemisessa :)


Mun olo on nyt tosi helpottunut kun oon myöntänyt itellekin, etten enää selviä kotiaskareista ja lastenhoidosta samalla tavalla kuin muut. Voin huolettomammin ottaa apua vastaan, kun oon myöntänyt tilanteen itelleni.

Juuri pikkusiskon, tutun ihmisen, palkkaaminen avustajaksi oli kyllä tosi hieno juttu. Pikkusisko kun tuntee meidän perheen tavat ja lastenhoitoon liittyvät jutut jo entuudestaan niin tutustumiseen ja toimintatapojen opetteluun ei mene aikaa. Voin rennosti olla oma itseni, ja niin voi olla avustajakin.

Uskoisin, että pikkusiskokin on aika mielissään uudesta työstään, kukapa nyt ei haluaisi työkseen hoitaa vauvaa, käydä uimassa, saunoa ja shoppailla. :) Toki työnkuvaan kuuluu ikävämpiäkin tehtäviä, kuten siivousta ja vaipanvaihtoa. Toki hoidan itse pääsääntöisesti Pikkuveljen ja vaihdan kakkavaipat, mutta kyllä avustajakin välillä auttaa lastenhoidossakin.

6 kommenttia:

  1. Todella hienoa, että oot saanu tehtyä noin ison päätöksen, ja vieläpä että kaupunki on samoilla linjoilla ja palkkas avustajan. Pitemmän päälle on varmasti vain hyvä juttu että sulla on "jo" tässä vaiheessa avustaja tukena ja mukana arjen pyörityksessä. Ajatteleppa vaan vaikka vuoden päähän, kun Pikkuveli oppii kävelemään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, on kyllä ihanaa kun on saanu päätöksen tehtyä. Ja onneks kaupunki teki sen päätöksen nopiaa, eipähän tarvinu montaa kuukautta ootella, että mitähän ne sanoo. Ei pitäs kauhistella tulevaisuutta vielä, mut totta kai tää arki tästä vaan muuttuu raskaammaks koko ajan kun lapset kasvaa ja oma toimintakyky heikkenee pikkuhiljaa.. :/

      Poista
  2. Kyllä, oon tykänny uuesta työstä! Varmasti mukava kesä tulossa :) Hassua olla näin tutussa paikassa töissä. Oma avun tarpeen hyväksyminen ja väsymisen ennakointi on kyllä järkevää.
    Ihan huippukiva tämä blogi!

    -Helmi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hassulta mutta tosi huipulta tuntuu, että oot meillä töissä. Rentoa kesää odotellessa, kiva ku oot mun kaverina tekemässä kaikkia kesätouhujaki sitte! :)

      Poista
  3. AIvan huippu juttu!

    VastaaPoista

Jokainen kommentti ilahduttaa päivääni suuresti! Kiitos, kun jaksat kommentoida :)