Kaksplus.fi

perjantai 31. maaliskuuta 2017

Vitamiinit, joita syön

Tuossa vitamiinipurkeilla käydessäni ajattelin, että voisin kirjotella vitamiineista, joita syön. Tiedän, että monipuolisella ruokavaliolla pitäisi saada tarvitsemansa vitamiinit, mutta kun mun ruokavalio ei oo erityisen monipuolinen (esim kasviksia syödään liian vähän, siinä pitäisi skarpata) ja ulkoilen tosi vähän, joten oon turvautunut tässä asiassa purkkeihin. En oo mitenkään erityisesti perehtynyt vitamiinien saloihin, joten tämä ei oo mikään "suuri tietopaketti" :D Muutamaan asiaan oon kuitenkin alkanut kiinnittää huomiota joitakin artikkeleita luettuani: mihin aikaan päivästä otan vitamiinit ja ei-kahvia-vitamiinien-lähellä.

Erityisesti rasvaliukoiset (A-, D-, E- ja K-vitamiini) vitamiinit pitäisi ottaa aamulla tai aamupäivällä, koska myöhemmin otettuna ne varastoituvat rasvakudokseen, maksaan, lihaksistoon ja aivoihin eikä tule samantien käyttöön. Toisaalta, C-vitamiini varsinkin suurena annoksena piristää, joten kovin myöhään illalla sitä ei kannata ottaa.

Ostin vitamiineille tuommosen korin, jossa säilytän purkkeja keittiön pöydällä.
Kuvassa näkyy myös lasten monivitamiinitabletit.
Vitamiinit pitäisi lukemani mukaan ottaa aina ruokailun yhteydessä, ei tyhjään mahaan. Aamupala ois muuten hyvä ajankohta vitamiinien ottamiselle, mutta ainakin minä juon aamupalan yhteydessä kahvia, mikä ei taas sovi vitamiineille. Kahvi häiritsee vitamiinien imeytymistä. Tästä syntyy semmonen pulma, jonka vuoksi ainakin mulla välillä unohtuu ottaa ne päivän vitamiinit. Pitäis kai alkaa syömään aamupäivällä aamupala vol 2, johon ei kuulu kahvia ja ottaa sillon ne vitamiinit. Mulle semmonen vois sopiakin ku oon arkipäivät kotona ja useimmiten syön "oikean" aamupalan seiskan tienoissa.

No, tässäpä nyt vihdoin pieni lista mun vitamiineista.

Päivittäin tai lähes päivittäin:
* Multivita monivitamiinitabletti
* Calsorin kalkki (otin tämän käyttöön luudutusleikkauksen jälkeen, koska ajattelin sen edistävän luutumista)
* sinkki


Silloin tällöin:
* C-vitamiini 1000mg poretablettina. Tämä vain flunssan aikana tai kun flunssaa on perheessä tai tuntuu alkavia flunssan oireita.
* D-vitamiini 50mg (vain, jos en ota erikseen monivitamiinitablettia ja kalkkia, niissä yhteensä 30mg D:tä). Mulla on tuota Terveyskaistan D-vitamiinia, joka on öljypohjainen kapseli, siinä olevan D-vitamiinin pitäisi imeytyä paremmin kuin perustabletista.
* Magnesium (Mulle tulee aika helposti suonenvetoja, joten otan magnesiumia kuuriluontoisesti ehkäisemään niitä. Magnesium pitäisi kuulemma ottaa mieluummin illalla kuin aamulla!)
* B-vitamiini
*Omega-3, koska me syödään aika harvoin kalaa.

Näiden lisäksi syön lähes päivittäin vielä maitohappobakteeria, josta kerroinkin oksennustautikammopostauksessa.


Puuttuuko sun mielestä listalta joku tärkeä vitamiini? Mitä vitamiineja sinä syöt?

6 kommenttia:

  1. Tuo vitamiinien ottamisen ajankohta / se, mitä kannattaa syödä tai juoda samaan aikaan unohtuu tosiaan helposti..! Moni varmaan ottaa vitamiinit heti aamusta, kahvikuppi kädessä ;)
    http://westendmum.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Pitäis selvitellä tuota asiaa vielä tarkemmin, niin tietäis minkä verran kahvi vaikuttaa niiden vitamiinien imeytymiseen. Onko parempi kuitenkin ottaa kahvin kans vai onko sama olla ottamatta?

      Poista
  2. Hei! Oon lueskellut sun blogia ja eksyin tähän postaukseen.. Itsellä on kans hiljattain lisääntynyt kinnostus terveyttä ja hyvinvointia kohtaan ja käytän nykyään tosi laadukkaita ravintolisiä, just sen takia ku ei tuu syötyä niin monipuolisesti kun pitäis!! Mulla on esim. Sellainen vitamiinivalmiste, joissa on 20eri vitamiinia yhdessä.. Ei tarvitse pohtia sitä, että minkä ottaa milloinkin ja minkä kanssa :D käytän myös sellaista omega - 3, millä saa hiljaisen tulehduksen pois elimistöstä.. Laitan sulle yhden blogitekstin, minkä voit käydä lukemassa, jos asia kiinnostaa. Ja multakin voit kysyä lisää.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.beachhousekitchen.fi/wellness/zinzino-balance-oil-kokemuksia-omega-3-rasvahapot-tasapainoon/

      Poista
    2. Kiitti linkistä ja vinkistä, Heini! :) Pitääpä käydä tutustumassa tarkemmin aiheeseen.

      Poista
  3. Olepa hyvä! Löytyy paljon muitakin blogeja, missä ko. Tuotteista kerrotaan.. Voin laittaa lisää jos haluat :)

    VastaaPoista

Jokainen kommentti ilahduttaa päivääni suuresti! Kiitos, kun jaksat kommentoida :)